Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Въпроси, проблеми, ревюта, избор и настройки свързани с рутери
Публикувай отговор
Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Лиценз CC BY-SA-NC
Забележка: статията е писана първоначално преди няколко години. Всичко в нея е вярно и важи, с изключение на препоръките за избор на рутер. Очевидно, рутер който съм охарактеризирал като "среден клас" през 2008-ма година, днес вече е толкова ретро, че не е и нисък клас. Затова докато намеря време да обновя статията с нови модели, просто питайте тук или в нова тема за съвет при избора на устройство. Всичко останало, написано тук, като съвети за настройка и др., си важи с пълна сила.


Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка


Част I. Въведение.

Притежанието на безжичен рутер днес вече е не е рядкост. Да се отървеш от кабелите вкъщи и в офиса - това е едно безспорно удобство. Но макар тези устройства да са доста разпространени, все още има хора, които се сблъскват с тях за пръв път и изпитват затруднения при избора, инсталацията и настройката им. Към тях е и насочена тази тема. В нея съм направил опит да спомена накратко най-важните за един начинаещ потребител неща, без да смятам, че съм бил напълно изчерпателен навсякъде. На места терминологията няма да е съвсем точна, с цел опростяване на нещата. Ако забележите неточности или ви хрумнат важни допълнения - моля пишете :)

За да завърша това кратко въведение, искам да отбележа две неща:

1) Доставчикът ви на интернет обикновено няма задържение по договор да настройва клиентските рутери. Това би било все едно при закупуване на нов телевизор да викнете доставчика на кабелна телевизия да ви настрои цвета, контраста, часовника и да ви подреди каналите както вие искате.

2) Инструкцията за употреба на рутера не е ваш враг :). Всъщност, ако всички потребители четяха инструкциите и ако всички вносители на техника прилежно превеждаха документацията на български, едва ли щеше да има нужда от този самоучител :). Вярно е, че в книжката са описани куп функции, които едва ли някога ще ползвате. Но поне първите няколко страници трябва да прочетете или поне да разгледате. Там са дадени няколко важни неща, които ще ви помогнат да се ориентирате в тази тема и да разберете по-добре написаното тук - а) схема на възможен начин на свързване на рутера, индикатори, портове и б) стандартен адрес, потребител и парола на рутера.

Част II. Избор на рутер.

При изборът на подходящ за вас рутер (както и при покупка на всяка друга техника) трябва да си давате сметка за две неща - вашият бюджет и за какво и при какви условия ще се използва устройството. Нека дам нагледен пример: ако купувате кола за да зареждате с нея магазин, ще изберете ван, а не кабриолет, нали? Същото е и с устройствата за безжичен достъп.
Тук е времето максимално опростено и грубо да спомена каква е разликата между рутер (router, маршрутизатор) и аксес пойнт (АП, access point, AP, точка за достъп).
- АП е подходящо за изграждане на обществени мрежи по хотели, летища, също и за изграждане на връзки точка до точка. Има някои по-специфични режими на употреба (повтаряч) освен простото осигуряване на интернет. Обикновено няма лан портове за жично свързване на компютри.
- Съвременният безжичен рутер от друга страна има почти всички функции на АП + възможност за свързване на жични клиенти + значително повече опции и настройки за управление и защита на вътрешната мрежа. Това определено е по-добрият избор за дома и офиса. Освен това в днешно време почти няма ценова разлика между двете, така че горещо ви препоръчвам да си вземете рутер.
Ще си позволя да направя едно мое собствено разделение на рутерите на няколко условни категории.

а) Бюджетни решения

Това са рутери като например популярните напоследък Edimax, D-link di-524, (някои от които не особено качествени като Canyon, Sweex), TP-link и др. Характеризират се с ниска цена (45-75 лева) и съответно доста умерени възможности. Подходящи са за:
  • сърфиране
  • покриване на неголеми площи със сигнал (например двустаен панелен апартамент). Често предавателите и антените на някои от тези рутери са малко по-слаби.
  • НЕ са особено подходящи за голямо натоварване като скорост, голям брой едновременни връзки (теглене на торенти), поне не и със заводски фърмуер.
Скобата, която ще отворя тук, се отнася за броят едновременни връзки. Ако вашият рутер се окаже по-"слаба ракия" и при теглене на торенти забива/рестартира се/прегрява, то значи не му достига памет и процесор да обработи всички връзки. Ето един пример за черен списък на такива рутери, работещи зле с торент програми: http://www.azureuswiki.com/index.php/Bad_routers. Един вариант да подобрите малко ситуацията без да давате пари за нов рутер е да намалите броя едновременни връзки, които прави торент програмата. 50-60-70 е една разумна стойност за този параметър. Аз ползвам Utorrent и настройките са в Options - Preferences - Bit torrent - Number of connections
Втората скоба е относно скоростта. По най-разпространеният сега безжичен стандарт 802.11g връзката е обявена като 54 мегабита. Това не е точно така. Реално, при идеални условия и сигнал (например рутера и клиента са в една стая), скоростта на трансфер достига до около 20 мегабита. Преместете лаптопа в съседната стая и вече ще имате наполовина на тази скорост :). Добре е да имате това предвид, особено ако се абонирате за висока скорост и планирате да сваляте/качвате големи файлове. Ако вашият случай е такъв - свържете поне единият компютър жично с рутера.

При жичното свързване с рутера поне не сте ограничени от качеството на радиовръзката и самият стандарт. За съжаление, това все още не означава, че ще успеете да достигате същите скорости, както ако директно пъхнете лан кабела на доставчика в компютъра. Лимитиращият фактор в този случай е хардуерът на рутера. С устройствата от нисък и среден клас едва ли ще успеете да постигнете повече от 20-30-40 мегабита. Проучете добре бъдещата си покупка, за да не съжалявате после.

б) Рутери от среден клас

Рутерите от "среден клас" са да речем Buffalo whr-hp-g54, linksys wrt54gl (само с нестандартен фърмуер, например Tomato), нови модели като d-link dir-635 и др. Цените им грубо казано започват от 85 лева и достигат до около 150-170 лева.
Подходящи са общо взето за всякаква средностатистическа употреба.

Забележка: По-голямата част от тези устройства ще се рекламират като такива, предоставящи по-добри покритие и скорости от стандарта G. Това е вярно само донякъде. За да се наблюдава подобрен обхват и скорост (и тук ви казвам да не очаквате чудо - продобрението няма да е 100%, независимо от рекламата) има едно много важно условие. Трябва и клиентския адаптер да поддържа съответната технология - turbo, frame-bursting, 125М или както там се казва при съответния производител. Вградените в лаптопите адаптери в голяма част от случаите нямат такава поддръжка и ще трябва да закупите нови, на цена поне 50-60 лева парчето.

в) Рутери от висок клас

Това са геймърски рутери като например D-link DGL-4500 и Linksys WRT330N, бутикови и дизайнерски изпълнения, флагмански модели на нови серии като d-link dir-855, натъпкани с най-новите технологии. Би трябвало да задоволят и най-претенциозния вкус, на съответната цена.

Рутерите от тази група, както и по-скъпите от предишната, имат няколко други характеристики:
  • Поддръжка на повече и по-нови стандарти (например N) или мимо технология. Предполагат се подобрен обхват и скорост. Важи казаното в забележката за горната група. Освен това Н стандартът още не е съвсем довършен и в бъдеще може да имате проблеми със съвместимостта.
  • По-мощен хардуер - това винаги е от полза
  • Понякога - по-добра антена
  • По-богат на функции софтуер. Най-важното, което си струва да се отбележи тук е QoS (quality of service). Тази функция ви позволява да задавате приоритет на различните видове трафик. Така например може да зададете най-нисък приоритет на торент програмата, а най-висок - на програма за гласова комуникация (подобна на Скайп). По този начин, дори когато теглите на максимална скорост торенти, ще може да сърфирате и говорите без да има насичания на звука. Имайте предвид, че QoS е доста ресурсоемък за рутера, а и на част от по-старите рутери не е направено особено добре.
Друго нещо, на което искам да ви обърна внимание, е А стандартът, или работа на 5 гигахерца. Цената на тези устройства е около 2 пъти по-висока. Основната реклама е, че този ефир е относително слабо "населен" и би трябвало да имате по-добър сигнал. Моето скромно мнение е, че за домашна употреба тази инвестиция не е оправдана по три причини: висока цена, възможни проблеми с обхвата, съвместимост (отново ще трябва да купувате клиентски адаптери в голям процент случаи, а мобилни устройства като PDA и смартфони няма да можете да вържете).


А ако се интересувате от подробни хардуерни характеристики на точно определен модел, можете да погледнете тук или тук.
За рутерите от марката Длинк, производителя е предоставил емулатори на повечето модели, така че можете добре да се ориентирате за това какви функции има точно определен модел. Eмулатори за ТПлинк - ТУК.

Сравнения на жична и безжична производителност може да намерите тук
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view

...........

NB! Преди да си купите рутер, разберете какво мисли доставчикът ви по този въпрос. Някои доставчици (по-лошите и назадничави, както се досещате) обаче не позволяват слагане на рутер без допълнително заплащане. В някои случаи тази забрана е фиктивна, в други обаче тя е обезпечена технически. За това едно от нещата, които трябва да предварително е дали имате ограничение по TTL. Това става много лесно. Отворете Start-> Accessories -> Command prompt и напишете "ping dir.bg". Резултатът ще е нещо подобно на:
Reply from 194.145.63.12: bytes=32 time=2ms TTL=59
Ако TTL > 1, вероятно всичко е наред. Съществува минимален шанс вашият доставчик да е бил особено изобретателен и да е сложил ограничение по изходящ ттл, но това се лекува с настройки на операционната система.
Ако случайно вие сте "късметлия" с ттл=1, то не всеки рутер ще ви свърши работа. Трябва да се ориентирате към някои от следните модели: linksys wrt54gl, buffalo WHR-HP-G54, buffalo WHR-G125, buffalo WHR-G54S, d-link di-524 HW Ver.: B4 F/W Ver.:2.04(не се нуждае от смяна на фърмуер!). След това да сложите специален фърмуер - dd-wrt, open wrt, hyper wrt, tomato и да следвате стъпките, описани тук. Дайте си сметка, че това не е задачка за начинаещи потребители - има доста неща, които може да объркате, така че най-добре помолете някой приятел, който разбира за помощ.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Част III. Място на рутера и проблеми с покритието.

При избора на подходящо място за вашата нова придобивка, най-важният проблем, който трябва да решите, е този с осигуряването на достатъчно добър сигнал (покритие) до всички стаи/клиенти. Също така, трябва да си дадете сметка, че до рутера ще трябва да достигат:

- захранване 220 волта - огледайте се за контакт или удължител
- лан кабела на доставчика
- ако има вързан клиент жично, лан кабел от него

По въпроса с безжичния сигнал, ще ви кажа, че неформално класическият G стандарт се нарича "технологията на 3-те стени", което значи, че през 3 стени от рутера в повечето случаи ще имате сериозни проблеми с връзката (да не кажа че я имате нет, я нямате).

Вероятно в рекламата на рутера ще прочетете, че осигурява покритие на 400 метра или нещо такова. Това е вярно само на открито, при пряка видимост между двете устройства, т.е. без дървета, коли, сгради помежду им. Повечето от вас ще използват своят рутер на закрито - в апартамент, офис или къща. Затова ще се спра по-подробно на проблемите при тези случаи.

а) Диаграма на излъчване

Всяка антена излъчва най-силно в определена посока. Антенката, която ще намерите в кутията на вашият рутер, има форма на цилиндрична "пръчка". Тя излъчва сигнал на 360 градуса около надлъжната си ос, но не и около напречната - обикновено по тази ос ширината на "снопът" е около 60 или 45 градуса и по-малко.
Какво означава това на практика? Ако живеете на 1 етаж - това няма значение. Но ако сте в къща, на място на етаж нагоре/надолу под рутера може да имате силно влошен сигнал. Нека го обясня нагледно. Приложената картинка е мое дело и се извинявам ако качеството не е добро, но илюстрира идеята:
r1.jpg
r1.jpg (32.7 KiB) Преглеждано 66790 пъти
Какво можете да направите по въпроса? Ако погледнете по-внимателно, ще видите, че антенката на рутера може да се върти и пречупва в две равнини. Завъртете я така, че да имате приличен сигнал и на двата етажа.
r2.jpg
r2.jpg (28.98 KiB) Преглеждано 66790 пъти
Разбира се, сигналът се отразава в най-различни повърхности и такова напасване може да не се наложи, но аз съм ви написал по-песимистичния вариант за да сте подготвени :)

Също така искам да обърна внимание на един по-специфичен случай - ако вашият рутер има мимо технология (повечето нови рутери с 2 и 3 антени). В този случай погледнете инструкцията на рутера за най-оптималното разположение на антените една спрямо друга. Вероятно правилното разположение е или "разперени" при хоризонтален монтаж, или т-образно - всяка перпендикулярна на съседната, при вертикален монтаж.

б) Антени

Тук само ще отбележа наличието на различни видове антени. Различни по:
- големина и "мощност"
- форма и насоченост на диаграмата
- цена
- приложение
- конектори за връзка с рутера и преходници

За домашни условия ви препоръчвам да се придържате към omnidirectional антените като фабричната. Силно насочените антени излъчват силен сигнал, но само в тесен сноп и за това са подходящи за връзка между две сгради, но не и за апартамент (ще се свързвате от съседния блок, но не и от съседната стая:-)). Най-многото, което евентуално можете
да си позволите, са панелни(пач, плоски) антени, ако са разположени в единия край на обекта.

Антената, която идва с 90% от рутерите на пазара днес, е 2dBi. Част от по-луксозните модели, например геймърските такива, са с 4 или 5dBi антени. Купуването на такава антенка също ще подобри сигнала ви. Вървят около 15-20 лева. При купуване на антена, внимавайте накрайникът (конекторът) да е същия (мъжко<->женско) като на рутера, защото има няколко стандарта. Ако купувате по интернет, погледнете в книжката на рутера дали е със стандартния SMA конектор и после питайте за този на антената.
Тук отварям скоба за да ви кажа как лесно да различите 2 от 4-5 децибеловите антени, ако не разполагате със спецификацията. На външен вид последните са по-дълги, обикновено около 20 см, също така те са по-дебели в долната си част и изтъняват в горната.
На следващата илюстрация са показани последователно - рутер бъфало с 2dBi антена(тези се внасят у нас), същия рутер бъфало с монтирана 4dBi антена, въпросната 4dBi антена, 5dBi антена D-link. Забележка: мащабите се различават!
r3.jpg
Последният вариант да не останат непокрити с безжичен сигнал участъци, особено в големи апартаменти и къщи, е инсталирането на "повтаряч"(repeater). Това може да е друг рутер или аксес пойнт. Поставен на място, където все още има сигнал от рутер1, той го препредава на по-голямо разстояние. Няма да се спирам подробно на този вариант, защото засяга малка част от потребителите и нямам много опит в тази насока. Добре е да знаете, че тук нещата не са съвсем прости - има различни режими на повтаряне. Задължително условие е и първото и второто устройства да поддържат някой от тези режими, поне WDS. Като правило аксес пойнтите имат повече функции в тази насока. Имайте предвид също, че в доста от случаите няма да можете да защитите връзката между 2те устройства с друго освен WEP, което никак, ама никак не е добре. За режимите за криптиране ще стане дума в следващите раздели на това ръководство.
Ако сте избрали рутер с възможност за инсталиране на Томато, тук има подробно ръководство как става настройката.

в) Стени и прегради

Най-големият проблем пред избирането на подходящо място за безжичния рутер е наличието и броя на преградите между клиентите и рутера. Само през 3-4 стени може изцяло да загубите сигнал, дори и реалното разстояние между устройствата да е едва 5-10 метра. Като правило опитайте се да разположите рутера в средна част на жилищната площ. Така клиентите във всички стаи ще са на равни разстояния от рутера (и зад равен брой стени). Ако апартаментът/къщата са големи, може да се наложи да използвате рипийтъри.

От значение е както материала, от които са направени стените, така и структурата и дебелината им. Дебелият бетон, многото арматура, тухлите четворки са враговете на безжичния сигнал.

Най-грубо казано, представете си, че радиовълните се движат по права линия. Всичко останало е отразен сигнал и върху него и качествата му трудно можете да имате контрол. Отразеният сигнал понякога ще помага, а понякога ще пречи. Ако 2-те безжични устройства "се виждат", т.е. между тях няма прегради, значи имате късмет и може да не четете следващите редове. Ако това не е така, както е в 99% от случаите, прекарайте мислена линия между двете и вижте през какво минава тази линия. Освен вече споменатите стени, голям проблем са и големите метални обекти - врати и др. Дървените конструкции като например гардероби и дървени врати приблизително може да приравните като ефект на половин стена. Също така, ако стените не са перпендикулярни на тази мислена линия, а под ъгъл, то те ще пречат доста повече.

г) Интерференции

Радиовълните, които излъчват вашият рутер и безжични клиенти, са с честота около 2,4 гигахерца. От физиката знаем, че всяко друго устройство, работещо с близка честота, при определена мощност на излъчването си може да повлияе на безжичната комуникация и дори да я направи невъзможна.

На практика тук проблемните електроуреди са два - микровълновите фурни и базовите станции на някои модели безжични телефони, бейбифони и др. За последните не трябва да се притеснявате особено, защото продаващите се у нас и предназначени за Европа DECT телефони работят на 1900 МHz. Просто се уверете в това, преди да си купите такъв апарат.
И в двата случая единственото решение е да се опитате да отдалечите максимално рутера от другите уреди (на метри!).

Не поставяйте рутера и върху монитор/телевизор с катодно-лъчева тръба (не-LCD) или пък до колона на стереоуредба.

д) Интерференции от други рутери

След като сте се справили с разместването на другите електроуреди във вашият дом и сте решили въпроса с преградите, остава още един източник на проблеми - съседите и техните рутери.

Честотната лента, отделена на безжичните мрежи, е разделена на няколко канала, и можете да изберете канал, на който да работи вашата мрежа (не е нужно да се задава изрично на клиентите, може само на рутера). В голяма част от случаите ви препоръчвам да не пипате тази настройка - съвременните рутери автоматично търсят най-слабо "населеният" канал при стартиране и използват него.
В определени случаи, ако наоколо има твърде много безжични мрежи и всички канали са "пренаселени", това може да пречи на вашата мрежа да работи нормално - от съседите ще идват твърде много смущения. Тогава може да решите да се намесите с ръчна смяна на канала.
Първо, трябва да видите всички околни мрежи и силата на техия сигнал, за да изберете канал с най-малобройни и слаби смущения. Това става със специални програми, пуснати на компютър с инсталиран безжичен адаптер. Под Уиндоус, една такава програма е Netstumbler. В момента има някакъв проблем със сайта и не може да се изтегли оттам, но може да я дръпнете от тук.
Ето един екран от тази програма.
r4.jpg
Това, което ви интересува, са колоните Chan, SNR и SNR+.
- Chan е каналът, на който е съответната мрежа.
- SNR e signal to noise ratio, т.е. разликата сила на сигнал/шум. При мен тази колонка е празна, защото безжичният ми адаптер е изключен в момента и показаният списък не е в реално време, а записан на файл :)
- SNR+ e най-високата измерена стойност на параметъра досега.

За Windows Vista и 7 може да използвате алтернативата inSSIDer, която обаче не показва SNR, но все пак е по-добре от нищо - най-малкото показва канал и ниво на сигнала.

Вашата цел е собствената ви мрежа (ще я познаете по името-SSID, което сте й задали) да има значимо по-висок SNR от мрежите на същия и околните канали.
При избора на канал трябва да имате предвид 2 неща:
- Гледайте да не избирате канал 12, 13 и 14. Те не са приети във всички страни и не всички устройства ги поддържат.
- Каналите се припокриват. Напълно неприпокриващи се канали са 1, 6 и 11. Ако можете да сте сами в неприпокриващ се канал (съседа в 1 вие в 11) това е най-добре, но на практика често е невъзможно.

е) Качество и сила на сигнала

Ако използвате вградената функционалност за свързване с безжични мрежи на Уиндоус, то след успешно свързване до часовника ще се появи статус-икона. При щракването й се появява прозорец с данни за мрежата, включително сила на сигнала. За съжаление качеството на този сигнал не е отбелязано. Понякога се получава така, че връзка с "2 чертички" е по-добра от връзка с "5 чертички сигнал".
Ако с вашия адаптер има специален софтуер за свързване с безжични мрежи, то е възможно да имате индикатор за качество. Можете да използвате и Netstumbler в повечето случаи.

Най-лесният и сигурен начин за проверка на безжичната мрежа си остава тестът за скорост на файлов трансфер. Колкото по-висока и постоянна е скоростта и колкото по-рядко има разкачвания, толкова по-добра е връзката ви, ако ще и само на 2 чертички да е. За да елиминирате факторът интернет, ви препоръчвам да опитате трансфер между 2 от компютрите зад рутера (ако имате повече от един :)). Ако не ви се настройва локална мрежа със споделяне между тях, може да пробвате с програмата HFS. Пускате я, привлачвате един файл поне 200 МБ за тестове, и вече имате файлов сървър (сложете парола!). В другият компютър отваряте уеб браузър и пишете адреса, изписан най-горе в прозореца на HFS. Ако го докарвате до около мегабайт постоянна скорост, мрежата ви е достатъчно добра. Ако едвам стигате 300-500 КБ, замислете се какво от описаното в този раздел може да направите за подобряване на ситуацията. При теста е най-добре ако мерите от жично свързан компютър към безжично свързан такъв.
Една от възможните причини да няма връзка между безжичните клиенти в мрежата е настройка за сигурност "Wi-fi client isolation" в секцията Firewall на настройките на рутера. Ако е необходимо - изключете я.

И накрая още нещо, на което бих искал да обърна внимание. Вградените wi-fi адаптери на всички съвременни лаптопи имат настройка за управление на енергопотреблението. В почти всички случаи, когато сте свързани с ел.мрежата, картата работи на максимална мощност. Когато обаче работите на батерия, тя автоматично се превключва в "спестяващ" режим и чувствителността й и мощността падат. Ето защо е добре да намерите тази настройка и да изключите пестенето на ток - едва ли е по-добре батерията да изкарва не 2,5 а 3 часа, но през това време нета непрекъснато да се разкача и бави. Ако вашия лаптоп няма специална програма за целта, отворете Device manager и влезте в Properties-Advanced на вашата безжична карта - настройката е там. Може да се нарича Power Management, Performance, Energy saver или нещо подобно.

ж) Охлаждане

След отклонението към клиентските компютри се връщам отново към вашия рутер.
Не подценявайте това, че докато работи интензивно, той се нагрява. Колко точно - това зависи от качеството му. Ако пари - това никак не е добре, да не говорим че е и пожароопасно. Ако рутера ви прегрее, ще започнете да имате проблеми с интернета, а накрая машинката ви може съвсем да спре да работи или да се рестартира сама. Най елементарното, което можете да направите е, да използвате гумените крачета от кутията на рутера и да ги монтирате, ако вече не са прикрепени. Това ще осигури достъп на въздух и от долната страна на рутера. Също така не го затискайте с други предмети и се уверете, че вентилационните му отвори не са запушени от нищо.

з) "Облъчване" от рутера

Няма как да не се спра и на разпространената напоследък радиофобия на някои хора. Не искам да влизам в подробности и да ви заливам с формули и цитати от учебници, но няма от какво да се притеснявате, освен ако не седите върху рутера непрекъснато:). Поставете рутера на поне 30 см от себе си за презастраховка и спете спокойно. В къщата ви има далеч по-вредни електроуреди, бъдете сигурни. Рак няма да хванете, каквито и групости да ви приказват някои параноици. Един 3Г мобилен телефон е далеч по-вреден.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Част IV. Свързване на рутера.

И така, вече сте избрали рутер, купили сте го и сте решили горе-долу къде ще го поставите, за да имате най-добър сигнал навсякъде. Идва ред на същинската работа - свързване на рутера в мрежата и неговата настройка. Преди да пристъпите към този процес, уверете се че:
  • разполагате с всичко необходимо - рутер, антена(и), захранващ адаптер с достатъчно дълъг кабел/удължител, достатъчно дълъг лан кабел, ако ще връзвате жично някой от клиентите. Обикновено кабелите в комплекта са по 1-1,5 метра и може да ви се наложи да купите по-дълъг от някой компютърен магазин. По възможност се огледайте за фабрично направен кабел, а не произведен на място от продавача, макар да не е фатално. Желателно е и книжката на рутера да е до вас.
  • сте си преписали внимателно на листче всички стари настройки!! Те са ви необходими, за да ги въведете от рутера. За клиентите на Спектър Нет на лан услуги, това са потребителското име и паролата. ПОН потребителите, тези на адсл или кабелен интернет няма нужда да записват нищо.
  • сте си записали на диска тази тема, или сте я разпечатали. Разбъркате ли настройките и разкачите ли кабелите, вече няма да имате интернет, а може да не успеете да се справите веднага
Преди да започнете да разкачате кабели, ще ви разкажа още съвсем малко теория, за да сте сигурни, че разбирате добре какво правите, което е гаранция за по-лесно и безпроблемно протичане на нещата :)

а) схема на свързване на техниката

По-долу е дадена схема на свързването на всички устройства.

Изображение

Интернет кабелът се вкарва във WAN порта на рутера. Кабелът за интернет е лан-кабела на доставчика ви, или кабела, излизащ от порт 1 на ОНУ/кабелен модем/адсл модем/ви макс модем и др.
Ако има жично свързани компютри, те се свързват с лан-кабели към някои от 4-те лан порта на рутера. Светкавицата на картинката символизира безжичното свързване на клиенти (лаптопи, gsm, pda и др.). Естествено, рутера се свързва и с електрическата мрежа :-)

б) светодиодни индикатори

Разгледайте предният панел на рутера. На него има множество светлинни индикатори. Те са добро средство за диагностициране на често срещани проблеми.
r6.jpg
Индикатори за:
  • захранване - ако свети, значи рутера е включен в ел.мрежата
  • състояние - не всички рутери имат този индикатор. Ако вашият го има, консултирайте се с ръководството му за употреба, за да разберете какво точно значи
  • интернет (WAN) свързаност - светенето показва, че кабелът за интернет е свързан. Ако не свети, това може да се дължи на няколко причини - несвързан/дефектен кабел, изгорял порт, изгоряло/изключено предишно устройство (суич,ону,модем...). Премигването показва, че рутера предава данни
  • безжична мрежа - ако свети, значи функцията безжична мрежа на вашия рутер е активна. Ако примигва - някое от всички свързани безжично устройства предава/приема данни
  • лан (жични) клиенти - аналогично. Свети - има свързаност с активна лан карта и включен в момента компютър на съответния лан порт. Премигва - активност, трансфер на данни.
в) входове на рутера
r5.jpg
На задната страна на рутера се намират:
  • места за завинтване на антените (затегнете ги внимателно!)
  • букса, в която влиза кабелът на захранващият с ток адаптер
  • ресет "бутон". По-точно този бутон е скрит и може да се натисне само с кламер/химикалка. Това е нещо изключително важно. Това бутонче осигурява връщане на заводските настройки, включително име и парола, ако сте ги забравили (или рутера ви е харизан :)). Желателно е да се използва и при ъпгрейд на фърмуер. Процедурата за ресет е различна при всеки производител на безжична техника - при някои е достатъчно кратко натискане на бутона, при други 30 секундно задържане в натиснато положение и успоредно включване/изключване от захранване и т.н. Консултирайте се с ръководството на вашата машинка за повече информация по въпроса.
  • интернет (WAN) порт - място за включване на кабелът, по който идва интернета. Обикновено е отделен, надписан и боядисан в различен цвят, за да се различава.
  • лан портове - ако имате компютри, които искате да вържете жично, това става на някой от тези портове
Да пристъпим към свързването на рутера в мрежата:

1) Най-напред трябва да деактивирате старата ПППоЕ връзка, ако се свързвате с ПППоЕ (лан клиенти на Спектър Нет). Ако сте на ПОН/адсл/кабелна тв няма нужда да правите нищо. Разкачете/прекъснете връзката. Ако използвате вградения пппое клиент на Windows, това е една от иконите с компютърчета до часовника. Щракнете я с десния бутон и изберете disconnect. Уверете се, че тя не е направена да стартира автоматично при стартиране на компютъра: Отидете на Start -> Start up и ако видите икона с името на доставчика си, натиснете с десния бутон и изберете delete.
2) Откачете лан кабела с интернет на доставчика от компютъра .
3) Отворете Start -> Connect to -> Show all connections. За Виста това е в контролния панел, Network and sharing center -> Manage network connections. Щракнете вашата жична лан карта (Local area connection) с десен бутон и изберете Properties. От списъка с протоколи, сложете отметка на TCP/IP internet protocol (v4) ако вече няма такава. Изберете протокола и натиснете Properties. Изберете "Obtain IP(DNS) automatically".
4) Ако ще връзвате някой от компютрите жично (най-вероятно този който оправяхте в предните стъпки) - свържете го с приложения в комплекта на рутера лан кабел. Единият край - в лан картата на компютъра, там където до преди малко беше интернет кабела, а другият - в един от четирите лан порта на рутера.
5) Вече може да включите и захранването на рутера. Ако всичко е наред, светодиодите ще светнат, червеният хикс до часовника ще се махне (при жично свързване), а в списъка на намерените мрежи ще се появи вашата - името й е или марката на рутера, или неразбираема поредица от числа и букви. Свържете се с нея.
6) На този етап НЕ свързвайте интернет кабела, който извадихте от компютъра, с WAN порта на рутера. Това е последната стъпка и ще стане, след като направите базовите настройки на устройството.
Отварям скоба - има хора, които никога не са работили с безжични мрежи и ще попитат как точно става свързването. Отговорът е - много лесно. Много е вероятно да получите уведомителен балон, че наоколо има безжична мрежа. Ако това не стане, изберете съответната икона до часовника (вероятно компютърчета/компютърче и още нещо) натиснете с десен бутон и изберете "View available wireless networks". От показания списък изберете вашата мрежа и натиснете Connect.

И последно - ако вашият лаптоп има копче за изключване на безжичната връзка, включете го - вероятно ще светне лампичка.
И така, вече сте готови за следващите стъпки, описани в част 5, а именно:

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Част V. Настройки на рутера - базови.

Тук са описани настройки, които задължително! трябва да направите или да проверите. Неглижирането им може да има неприятни последици. Например да се чудите защо няма интернет или съседското хлапе да изтрие важни документи от служебния лаптоп, който сте донесли събота вкъщи...


Време е да настроите интернет връзката и безжичната мрежа като минимум. Вероятно с вашият рутер има някакво "инсталационно" CD. Приберете го - няма да ви трябва. Да, точно така. Тези дискове са направени за абсолютно начинаещи потребители (които не са имали кой да им напише такава тема). В това няма нищо лошо, лошото е, че те са направени като вълшебниците на Уиндоус - задават 2-3 въпроса и правят каквото си знаят, дори да не е най-доброто за вас. Често дори се получава така, че вълшебникът упорито обяснява, че има проблем с интернет връзката, а тя си работи - просто не е донастроена.

Как тогава да настроите рутера? Много просто - отворете любимият си интернет браузър (спрете адблок и носкрипт ако ги ползвате, разрешете javascript) и напишете адреса на рутера, например http://192.168.0.1 или http://192.168.0.1 . Би трябвало да се отвори началната страница на рутера и да ви бъде поискано име и парола. Ако браузърът даде някаква грешка, върнете се и прочетете предишният раздел внимателно - пропуснали сте нещо, най-вероятно стъпка 3.
В краен случай може да се наложи да сложите статични ип адреси, а не "Obtain automatically" в стъпка 3. Ако случайно се наложи, съобразете адресите с този на рутера. Например ако фабрично зададеният адрес на рутера е 192.168.0.1, то на първия компютър въвеждате ip 192.168.0.2, subnet mask 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1 и dns 192.168.0.1. Ако адреса на рутера е 192.168.1.1 въвеждате съответно 192.168.1.2, 255.255.255.0 и 192.168.1.1.
Адресът, името и паролата, зададени фабрично на рутера са написани в ръководството му за употреба. Ако не разполагате с него, може да се консултирате с някой от следните списъци:
http://www.phenoelit-us.org/dpl/dpl.html
http://www.governmentsecurity.org/artic ... evices.php
Имайте предвид, че ако забравите вашата парола, ще трябва да натиснете бутона reset на рутера. Това ще изтрие всички направени настройки и ще върне паролата и адареса по подразбиране на рутера.
За ваше улеснение по-долу съм преписал данните на най-популярните марки устройства:

Рутер..............Адрес ..........................Потребителско име..........Парола
3Com ..............http://192.168.1.1 .........admin.............................admin
Buffalo.............http://192.168.11.1 ........root...............................няма
D-Link..............http://192.168.0.1 .........admin.............................няма
Linksys.............http://192.168.1.1 .........admin.............................admin
Netgear............http://192.168.0.1 .........admin.............................password

Още пароли ТУК

След като вече сте влезли в менюто на рутера започнете да правите една по една настройките. По-долу за илюстрация на казаното ще използвам снимки от моя рутер - вашият може да изглежда различно, но ще има в общи линии същите полета за попълване.

1) Интернет

Тук вариантите са няколко, в зависимост от това какъв е начинът ви на получаване на интернет - лан с пппое, ПОН, кабелен модем и др.

а) Доставчици с ПППоЕ връзка.
Разгледайте долната картинка - това е екранът за интенет настройка на по-новите d-link рутери. Отново казвам - при вас може да е различно - следете принципа и действайте по аналогия.
r7.jpg
Влезте в Basic-> Internet/WAN -> Manual.
Изберете режим на свързване pppoe, dynamic ip. Въведете потребителското си име и парола. Полето "service name" оставете празно, освен ако вашият доставчик не го изисква. B "Reconnect mode" изберете "On demand". Това означава връзката да се набира само тогава, когато е необходима. В полето по-долу се въвежда колко минути след последното използване на интернет тя да се прекъсва. Въведете нещо между 20 и 60-70. Следващите настройки не пипайте. Единственото, което може да се наложи да направите, е (ако вашият доставчик ви ограничава по мак адрес) да натиснете "Clone mac". Това ще накара вашият рутер да се преструва пред доставчика, че е компютърът, на който седите в момента. Естествено, трябва да съобразите това да е точно този компютър, който преди е имал интернет.

б) Клиенти на кабелни, мобилни, wi-max и адсл доставчици
В този случай изберете режим DHCP и нищо повече.

Натиснете бутонът "Save settings". Рутерът ще поиска да се рестартира - позволете му, това е нормално и е необходимо след всеки екран с настройки. Ще се появи съобщение, че рутера се саморестартира и след 15-20 секунди ще бъдете върнати към екрана с настройки. Не се връзвайте особено на това прогнозно време - често то не е вярно и най-много след това да видите някоя грешка. Просто затворете прозореца на браузъра. Изчакайте минута две и тогава се опитайте да влезете отново в рутера.


2) Безжична връзка - радионастройки
r8.jpg
Този път влезте в Basic -> Wireless.
Първо, имате бутонче за включване/изключване на безжичната функция на рутера. По подразбиране тя е включена. След това трябва да попълните име (SSID) на вашата безжична мрежа. Тук вече трябва да има нещо - поредица букви и цифри или марката на вашия рутер. Сменете това име задължително. Не използвайте кирилица, интервали и препинателни знаци и не го правете много дълго. Следва евентуално ръчно задаване на канал - не го пипайте. "Super G, Turbo" или подобна опция евентуално ще ви даде малко по-висока скорост, но само при използване с адаптери с такава поддръжка. За максимална съвместимост го изключете. 802.11 режим ви позволява да изберете стандарт/комбинация от стандарти, на които да работи вашата мрежа. Опциите тук са: B, G, N и др., според рутера, както и всякакви комбинации между тях. B e най-бавен, но е съвместим с всичко. Съобразете се с устройствата, които ще свързвате в мрежата. Ако те поддържат различни стандарти - изберете смесен режим. "Transmission rate" не пипайте.
Последната опция тук е много интересна. "Visibility status- invisible/ Hide ssid -yes" ще скрие вашата мрежа. Тя няма да е видима при сканиране на наличните мрежи с обикновен софтуер. Това също означава, че уведомителен балон до часовника няма да получите и за да се свържете ще трябва първият път да въведете настройките ръчно (В Пропъртис на безжичния адаптер). Имайте предвид, че това скриване е проформа и по никакъв начин няма да ви защити от злонамерени посегателства върху мрежата ви. Скритите мрежи се виждат дори от елементарни продукти като Netstumbler.

Стигаме до най-най-най-важното при настройките на рутера - паролата за безжичната мрежа. По подразбиране тя е без парола, което е изключително опасно. Първо изберете метод за криптиране - разумните методи са два WPA (Tkip) и WPA2 (AES) - Personal (PSK). За максимална съвместимост изберете комбинацията от двете - така клиентите ще се свързват на което могат. Днес всички нови устройства поддържат AES, но ако имате по-стар лаптоп може да се наложи да ъпдейтнете безжичните драйвери. Максимална сигурност дава AES, но и TKIP е задоволителен. ВНИМАНИЕ: Ако някой ви обясни, че със скриване на мрежата, мак филтриране или WEP може да защитите мрежата си достатъчно, а AES само ще бави връзката ви - пратете му много здраве от мен и му кажете да прочете някоя книжка/сайт - това са ГЛУПОСТИ. Подобни методи за "защита" със сигурност за по-добри от заводските настройки, но не биха спрели дори съседското хлапе да ви ползва интернета или да ви наднича в компютъра - тези мерки се преодоляват за 10 минути. Ще го повторя още веднъж, защото е важно - реално единствената сигурна защита на безжична мрежа е AES/TKIP шифриране, и то само с достатъчно дълъг и разбъркан ключ!
Следва изборът на ключ - лимитът е 63 знака, минимумът е 8. Псевдо-разумният минимум е 20 знака, но сложете поне 30, а защо не и всички 63. Теоретически можете да използвате доста голямо разнообразие от знаци, но заради съвместимостта аз ви съветвам да се ограничите до a-z, A-Z и 0-9. При това ограничение става особено важно да използвате всички 63 знака дължина на ключа. Не се притеснявайте - ще ви се наложи да го въведете най-много веднъж във всеки клиентски компютър, след което той се запазва в компютъра.
За да ви спестя главоболието да измисляте поредица от случайни знаци, ви давам този линк, от където може да си вземете готов ключ.
https://www.grc.com/passwords.htm
Просто прекопирайте всичко от третото поле в настройките на рутера и клиентите (и си запазете някъде ключа и в явен вид). Можете да се доверите на този сайт - той се държи от водещ компютърен специалист, връзката до там е криптирана и един ключ никога не се генерира повторно - всички са уникални. Също така НЕ използвайте функцията за бърза настройка с бутончета, а я деактивирайте от менюто на рутера. Тази функция за съжаление вече е компрометирана, а повечето производители не са пуснали кръпка, която да отстрани проблема.

3) Лан (вътрешна мрежа) настройки - жични и безжични
r9.jpg
След запис на настройките поредният рестарт на рутера, трябва да направите, или по-скоро в този случай да проверите, настройките на вътрешната ви домашна мрежа (и жични и безжични клиенти се отнасят тук).
Влезте в Basic -> Network settings / LAN.
Ако видите избор рутер-бридж-аксес пойнт оставете го на рутер.
В полетата по-долу е показан текущият адрес на рутера. При необходимост може да го промените, но това ще промени и адресите на всички клиенти зад него. Най-добре оставете всичко тук както си е. Ако имате кутийка "Enable DNS relay" уверете се, че е задраскана. "Enable RIP (routing information protocol)" трябва да е ИЗКЛЮЧЕНО. Последната опция на тази страница е "Enable DHCP server". При мен е изключено, защото ползвам статични адреси. При вас ще е включено по подразбиране - оставете го и не пипайте нищо, само си отбележете наум от-до кой номер рутера почва да раздава адреси. Ако на някоя от машините някога сложите статичен адрес - той не трябва да е в тази област.
Специално за БТК потребителите: ако адреса на рутера е 192.168.0.1 или 192.168.1.1, сменете го на примерно 192.168.5.1, за да си нямате проблеми.
4) Администраторска парола и отдалечено управление

Последно в базовите настройки (но не и по важност) е да сложите нова парола за влизане в настройките на рутера. Това става от "Tools или System -> Admin". Сложете някаква парола (и гледайте да не я забравите :)). МНОГО ВАЖНО: Ще видите опцията "Remote management". Изключете я! Така настройките на рутера няма да са достъпни през интернет, а само от вътрешната мрежа. Запишете промените и рестартирайте рутера.


Поздравления - вече можете да свържете интернет кабела с WAN порта - ако всичко е наред, имате работеща домашна безжична мрежа!




ВАЖНО: Причини, поради които рутера може да забива и да спира да работи.

1) Прегряване

Когато пипнете рутера, той не трябва да пари, а само да е леко топъл. Уверете се, че вентилационните отвори на рутера не са запушени от прах или предмет. През лятото, не поставяйте рутер под пряка интензивна слънчева светлина.
Ако все пак рутера прегрее – изключете го от мрежата и го оставете да изстине. Ако проблемът се появява постоянно, значи е време за сервиз :(


2) Претоварване – конекции и трафик
Рутера може да се претоварва. Той е хардуерно устройство, което е сравнително “умно” и прави анализ на трафикът, преминаващ през него. Този процес се извършва в реално време и зависи от бързината на процесора и наличната памет на рутера. Претоварване може да се получи при прекалено много конекции, например от торенти, или пък при прекалено голям обем трафик. Така например по-старото поколение рутери (Linksys wrt54gl и други) преди години реално поддържаше скорости до около 30-40 мбпс, а в днешно време за домашни потребители вече се предлагат тарифни планове до 100мбпс. Съвет: не закупувайте от вашия доставчик достъп за 50-60 лв/месец, ако смятате да пестите от качествен рутер и сте се ориентирали към такъв от 30-40 лв. Няма смисъл, рутерът само ще “души” връзката.


3) Токови удари
Голяма част от устройствата забиват след токов удар. Част от тях дори забравят зададените им настройки. Ако имате проблеми след токов удар – рестартирайте рутера. Превантивно можете да направите бекъп на настройките на рутера от съответното меню и да използвате surge protector или UPS.

ВАЖНО: Причини в рутера, поради които може да не се достига максималната скорост.

1) Стандарт
Много е важно дали се свързвате жично или безжично с рутера. При безжично свързване се намесват много странични фактори, като сила на сигнала (не само излъчвания, а и приемания и в този смисъл хубавите антени са много по-важни от недотам законните усилватели), чистота на радиоефира и др. Един от най-важните фактори е безжичният стандарт, който се поддържа от рутера и от компютрите. Най-разпространените стандарти са два:

а) G – при този стандарт теоретично максималната скорост е 54 Мбпс. Реално обаче това е сумарна скорост от всички закачени към рутера машини в двете посоки едновременно при идеални теоретични условия! 20 мбпс е една нормална за повечето рутери скорост на сваляне в същата или съседната стая.
Към този стандарт има различни неофициални “турбо” модификации за по-бърза скорост, които обаче са специфични за всеки проидводител – ако разчитате на тях, уверете се, че безжичният адаптер е от същата марка като рутера и ги поддържа!
На всичкото отгоре този стандарт има един критичен конструктивен недостатък: клиентите, разположени по-близко физичекси до рутера, са с по-висок приоритет и е напълно възможно да вземат повече от скоростта на връзката.

б) N – при този стандарт горният проблем е елиминиран. Освен това е въведена нова технология с няколко антени, която значително подобрява покритието и качеството на връзката. В допълнение, скоростта на връзката е доста по-висока. За съжаление сертифицирането на този стандарт протече твърде бавно и на практика всички производители на оборудване въведоха свои негови модификации, което значително влоши съвместимостт между устройствата им.
В допълнение, при този стандарт е реализирана една допълнителна модификация (т.нар. 40 мхз ширина на канала), която позволява да се достигне рекламираната скорост от 300 Мбпс. Реално обаче не всички производители я поддържат в по-евтините си продукти и като резултат скоростта пада наполовина.



2) Претоварване от трафик – скорост и брой конекции
Друг вариант е претоварването на рутера. Колкото и да е бърз, все пак има някакъв лимит – хардуерен или такъв от интернет тарифата. Достигането му означава, че следващите операции, извършвани на същия или друг компютър, ще се извършват ужасно бавно или изобщо не. Прекрасен пример е точенето на торент от компютър А с максимална скорост (на рутера, на безжичния стандарт, на интернет тарифата) и последващ опит да се свърши нещо друго на компютър Б – говорене по скайп, игри, или просто сърфиране. Доста често резултата е катастрофален за компютър Б.
На този проблем има частично решение – новите рутери имат функция за автоматична или ръчна приоритизация на трафика – QoS, Quality of service. Ако вашият рутер обаче няма или тази функция не работи много добре при вас има и заобиколно решение: ограничаване на скоростта и броят връзки от настройките на торент програмата. Например до към 70-80 едновременни връзки и до към 80 % от възможностите на рутера или тарифата ви.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Част VI. Настройки на рутера - разширени.

Това са настройки, които могат да улеснят живота ви. Те не са абсолютно задължителни за функционирането на мрежата, но са полезни. Ако обаче все още се чувствате "начинаещ(а)" с рутерите и безжичните мрежи може да не се затормозявате с тях и да ги оставите за по-късен етап или изобщо да не ги правите. Може би си струва да погледнете само първите точки за port forwarding.

1) Port Forwarding - що е то и засяга ли ни лично

Port forwarding - пренасочване на портове. Това е ключова функция на всички рутери. Възможно е да се срещне с името NAT rules или нещо подобно. При мен, понеже рутера се води геймърски от д-линк са решили да го нарекат Gaming rules.

Не ми се иска да влизам в строго научни обяснения, затова ще се опитам да обясня само това, което наистина пряко засяга ежедневието ви на потребители, и то на достъпен език. Ако някой има нужда от по-теоретично обяснение, може да погледне туки тук.

Накратко ситуацията е следната. Съществуват различни видове ип адреси - публични (познати като "реални") и частни (познати като "нереални"). Публичните са "видими" от интернет. Машина с такъв адрес може да бъде сървър. Тя може не само да прави заявки към други сървъри, но и да "слуша" в готовност да получи такава заявка. Машини с частни адреси могат да "слушат" само в локалната си мрежа.
Сигурно се чудите защо е цялата тази сложнотия. По много причини, но най-очевидната от тях е икономия на брой адреси в интернет и пари (публичните адреси струват пари), а и това повишава и сигурността на компютрите с такива адреси. Така например всеки домашен рутер има частен адрес от типа 192.168.ХХХ.ХХХ и раздава такива адреси на свързаните с него устройства. Това на практика означава, че когато аз напиша 192.168.0.1 в адресното поле на моя браузър, ще се отворят настройките на моят рутер. Ако обаче вие го напишете, най-вероятно ще се зареди страницата с настройки на вашият рутер, не на моя.

Какво ви засяга това? Представете си хипотетична ситуация: Пешо и Иван искат да играят на играта Warsow в мрежа. И двамата са зад рутери в къщи и са с адреси на компютрите си 192.168.0.2 за Пешо и 192.168.0.3 за Иван. Пешо моли Иван да направи сървър на порт 11111, към който той да се включи.
Вариант 1: Пешо се опитва да се включи на 192.168.0.3:11111. Не се случва абсолютно нищо. Щеше да се получи, ако двамата бяха в една локална мрежа. За беда, Пешо е в Младост на интернет доставчик Х, а Иван е в Люлин на интернет доставчик У, т.е. двамата ще осъществяват връзката един с друг през интернет.
Вариант 2: Пешо се сеща, че трябва да използва публичния адрес на Иван, който е 123.123.234.234 и пише 123.123.234.234:11111. Обаче отново не се случва нищо. Това е така, защото този адрес в момента е присвоен от рутера на Иван, а не от компютъра му. А рутерът игра на порт 11111 не хоства.

Решение на проблема:
Решението е да се пренасочи трафика така, че при заявка от страна на Пешо към 123.123.234.234:11111, трафикът да стига до рутера на Иван и да продължава към компютъра на Иван на адрес 192.168.0.3:11111. За да се осъществи това, е необходимо да са изпълнени няколко условия – адресът 123.123.234.234 да е винаги същият, портът 11111 да е отворен, т.е. На него да има сървър и да не е блокиран от Firewall, и на рутера да са направени съответните настройки за пренасочване.

а) Адрес
Важно е адресът на рутера да е публичен. Какъв е вашият публичен адрес може да научите например от http://portforward.com/help/whatsmyip.htm или от настройките на вашият рутер.
В днешно време адресите на почти всички доставчици, с изключение на мобилните оператори, са такива. Следващата стъпка е да се установи дали адресът е статичен, т.е. Всеки път е един и същ, или е динамичен, т.е. се сменя с времето. Диначичните адреси са доста разпространени и не представляват проблем за потребителят, но е необходимо да се извърши една допълнителна стъпка: създаване на безплатен акаунт в http://www.dyndns.org , http://www.no-ip.com или друга подобна услуга, след което да се направят съответните настройки в менюто на рутера. Така всеки път game-server-ivan.dyndns.org:11111 ще сочи към компютъра на Иван, дори и неговият публичен адрес вече да не е същият.
Тук има още една важна подробност: адресът на компютърът на Иван ЗАД рутера, т.е. Във вътрешната мрежа, също трябва да е постоянен. Това може да се направи както от настройките на рутера (Static DHCP, DHCP reservation), така и от настройките на компютъра. Ръководства за последната операция можете да намерите тук - http://portforward.com/networking/staticip.htm

б) Порт
Трябва да се знае портът на съответната програма – доста често той се задава в настройките й, или е стандартен и е описан в помощната информация. Естествено, портът трябва да е отворен и във Firewall-a на операционната система, което в повечето случаи става автоматично при стартирането на програмата (появява се диалогов прозорец).

в) Пренасочване

2) Port Forwarding - как се прави

След това теоретично въведение, време е за практическата част: пренасочване на порта. Отлично ръководство с картинки има на адрес http://portforward.com/english/routers/ ... rindex.htm – трябва единствено да изберете вашият модел рутер от списъка или максимално близък до него, след което да изберете и програмата, за която ще правите пренасочване.
Пренасочването на портовете обикновено е означено като Port Forwarding. По-долу е представен пример екран от рутер длинк за извършване на пренасочването. (За потребители на Vivacom – пренасочванията се правят от техния сайт my.contact.bg вместо от настройките на рутера.) Основното е да изберете вътрешният адрес на машината и портът.
r10.jpg
r10.jpg (44.99 KiB) Преглеждано 66788 пъти
Вариации на темата са Virtual server и Port triggering – виртуалният сървър ви позволява пренасочвайки, да промените порта (123.123.234.234:80 да пренасочва към 192.168.0.3:1234, а не към 192.168.0.3:80, както е стандартно). Това е полезно, ако програмата не позволява промяна на порта от настройките й, а желаете да го направите.
r11.jpg
r11.jpg (32.07 KiB) Преглеждано 66788 пъти
Тригеринг е начин да се повиши сигурността на системата – портовете се отварят само ако има нужда от тях, като съответната програма трябва да направи изходящ трафик на друг порт и това да включи процеса. Това е по-рядко използвана функция, тъй като повечето програми нямат фиксиран изходящ порт.
r12.jpg
r12.jpg (58.44 KiB) Преглеждано 66788 пъти
Интересни са въпросите, какво ще се случи ако е необходимо във вътрешната мрежа на рутера да има 2 различни компютъра, които да “слушат” на еднакви портове ? В този случай се налага външният публичен порт да е различен, което за съжаление липсва като функция при някои рутери (тук използваме virtual server вместo port forwarding). Пример:
комп1 програма А слуша на порт 1111
комп2 програма А слуша на прот 1111

И в рутера правите пренасочванията:
1111 --> 192.168.0.2 -- 1111
3333 --> 192.168.0.3 -- 1111

Друг вариант е да смените порта за “слушане” от настройките на самата програма на всеки компютър и да използвате обикновения port forwarding. Пример:

комп1 програма А в сетингите й задавате да слуша на порт 1111
комп2 програма А в сетингите й задавате да слуша на порт 2222


И в рутера правите пренасочванията:
1111 --> 192.168.0.2 -- 1111
2222 --> 192.168.0.3-- 2222

И накрая, време е да тествате вашите пренасочвания. Ако не можете да тествате с ваш приятел, можете да използвате например следните сайтове:
http://www.utorrent.com/testport.php?port=1337 (за да проверите порт 1337 например)
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Важно: не се опитвайте да достъпвате сървър на вашият компютър, пишейки публичният му ип адрес – някой от по-старите рутери няма да разберат, че това е вашият компютър и директно ще ви откажат достъп, дори всичко по настройките да е наред (липсва NAT Loopback).

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

3) Други по-важни настройки

В тази секция ще опиша някои настройки, които са общи за всички рутери и някои от тях при определени условия могат да са полезни дори за неспециалисти. Опции, които не се срещат в повечето марки рутери или са за потребители с ниво на компетентност над средното, няма да бъдат разглеждани.
Илюстративните изображения са от Длинк, при вашият рутер е възможно тези настройки да са на различни места или с различни имена, но принципът е същият.

а) Защитна стена - Firewall
r13.jpg
r13.jpg (83.2 KiB) Преглеждано 66788 пъти
Защитната стена на вашият рутер е включена по подразбиране и трябва да си остане така.
В тази секция обикновено фигурира опцията DMZ – Demilitarized zone. Тук въвеждате вътрешният статичен ип адрес на един единствен компютър от мрежата, за който правилата на защитната стена НЯМА да важат. Към него също така са пренасочени по подразбиране всички портове, за които няма други изрични правила. На практика е все едно, че този компютър е не зад, а пред рутера и е директно свързан с интернет. По този начин се елиминира сигурността и защитата на рутера на този компютър. Тази опция трябва да се ползва само в изключителни случаи, ако не е възможно да бъдат пренасочени коректно съответните портове по нормалният начин, например поради софтуерен бъг.

По-новите рутери имат опции за разрешаване или забраняване на комуникацията на определени програми, както е показано на сничката. Особено внимание заслужават опциите:
  • SIP – ако използвате IP телефония зад рутера
  • Wake-on-lan, WOL – възможност за отдалечено включване на загасени компютри зад рутера, тази настройка може да снижи сигурността на вашите системи
  • VPN – IPSec – ако зад рутера ще се използват виртуални частни мрежи, например за достъп до ресурсите на фирма
  • Multicast – улеснява предаването на мултимедия, например телевизия, на няколко компютъра едновременно и пести трафик
  • UnPnP – Universal Plug and Play. Изключително важно и опасно. Това е технология, която позволява да свързвате редица устройства и програми в мрежата и те да се “самонастройват”, т.е. Отварянето и пренасочването на портове да става автоматично без нужда от вашата намеса. Същевременно ако опцията е включена и компютърът се зарази с вирус, е напълно възможно вирусът да отвори широко “вратата” за много други като него. Вие трябва да решите кое ви е по-важно – спестяването на 5 минути от пренасочване на портове или повишената сигурност на мрежата.
  • Enable WAN ping – отново много важна настройка. От една страна, по този начин рутерът ви става откриваем за потенциалните заплахи от интернет (не задължително уязвим, но поне вече не е “невидим”). От друга обаче, ако имате проблеми с интернет достъпа и решите да се обадите на доставчика си, абсолютно задължително е да разрешите настройката, иначе доставчикът няма да е в състояние да направи пълна диагностика на проблема.
б) Advanced WAN settings
r14.jpg
r14.jpg (49.35 KiB) Преглеждано 66788 пъти
При някои рутери тук са изнесени част от гореспоменатите настройки – UPnP, WAN ping, Multicast enable. Тук също така можете да зададете ръчно скорост на вашият WAN порт – оставете тази настройка на автоматичен избор, ако вашият доставчик не ви каже друго.

в) Advanced wireless settings

Тук е силно непрепоръчително да пипате!! При някои рутери тук е настройката за канал на безжичната мрежа – вижте по-горе в част III и се ограничете само до нейната промяна и само в случай на необходимост.

г) System settings

Тук обикновено се съдържат три вида настройки:
  • възможност за запаметяване и възстановяване на всички настройки на рутера във вид на файл. Удобна при ъпгрейд на фърмуер или след токов удар, случайно изтрил настройките;
  • Възможност за проверка за наличие и ъпгрейд на софтуера на рутера (фърмуер). Ако имате проблеми с вашето устройство е добре да обърнете внимание на тази опция. ВАЖНО! Препоръчително е този ъпгрейд да се прави по жична мрежа, поне при повечето модели. Също така е добре да знаете, че често при тази процедура направените настройки на устройството се изтриват – направете бекъп. И не на последно място – спиране на тока по време на процедурата праща вашия рутер директно в сервиз!
  • Възможност за промяна на паролата за администриране на настройките на рутера. Горещо ви препоръчвам да поставите такава парола, в противен случай всеки във вашата жична или безжична мрежа ще може да прави каквото си иска, включително и да ви спре интернета. Също така е добра идея да махнете отметката на “Enable remote management”
д) Tools

Тук може да се намират различни инструменти, но най-често това са:
  • PING – това е много полезен инструмент. Използвайки командата оттук, вместо от вашият компютър, елиминирате наслагването на възможен проблем във вътрешната мрежа. Накратко казано, при пробрем с връзката, можете да си направите бърза и начална елемнетарна диагностика, като изпълните 2 действия: Ping 192.168.0.1 -t от компютъра, т.е. от командния ред (ако това е адреса на рутера) и да оставите поне 100 пакета да минат, преди да спрете с CTRL-C. Ако има загуби, то проблема е във вътрешната ви мрежа зад рутера; ако няма загуби, правите ping например до dir.bg, било то от компютъра или рутера. Ако се появят загуби, вероятно проблема е в мрежата на доставчика.
  • Dynamic DNS – Използва се ако искате да направите сървър, а сте с динамичен публичен (динамичен реален) ип адрес. Можете да използвате някоя безплатна усуга като http://www.no-ip.com/ или http://www.dyndns.com/ ако ви е необходим днс, например за да имате сървър или да хостнете игра. Така приятелите ви ще знаят, че вашият игрови сървър винаги е на адрес vashiat_game_server.dyndns.org примерно, независимо от факта че сте с динамичен ип адрес.

    Тази опция ви позволява да въведете името и паролата си за тези услуги направо в рутера и от да спестите инсталацията на специален софтуерен клиент.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

е) Status, Logs

В този раздел можете да намерите полезна информация, която да ви помогне да установите проблеми с настройките на вътрешната мрежа – жична и безжична, с връзката с доставчика ви на интернет или дори опити за атака от страна на вируси и бот мрежи от интернет.
  • Status
    r15.jpg
    r15.jpg (62.57 KiB) Преглеждано 66788 пъти
    Тук най-вече трябва да обърнете внимание на настройките ви за интернет с мрежата на доставчика – успешна ли е връзката, прекъсвала ли е скоро. Можете да видите мак адреса на вашия рутер (интересува ви WAN/LAN mac), ако вашият доставчик иска да му го съобщите при покупката на рутера. Оттук също лесно може да си препишете настройките за връзка с доставчика, които ще ви трябват например при закупаването на нов рутер или при връщането на стандартните настройки.
  • Wi-fi clients list
    r16.jpg
    r16.jpg (30.83 KiB) Преглеждано 66788 пъти
    Тук можете да видите списъка на текущо закачените към рутера безжични клиенти, с техните мак адреси и което е по-важно – при повечето модели рутери и нивото на безжичния сигнал. Това ниво е изключително важно, тъй като показва до каква степен рутерът “чува” отсрещният компютър, което е жизненоважно за успешната и качествена връзка. Честа е например ситуация, при която индикаторът за връзка на Windows показва 5-6 зелени чертички и отличен сигнал (това е силата на входящия сигнал в компютъра идващ от мощният предавател и антени на рутера), същевременно в статуса на рутера пише например 30% сигнал за същият клиент (това е силата на входящия сигнал в рутера идващ от слабичкият предавател на компютъра).
  • Logs
    r17.jpg
    r17.jpg (85.64 KiB) Преглеждано 66788 пъти
    Eдин от най-важните диагностични инструменти са логовете (освен светодиодът WAN, показващ има ли връзка с доставчика). На този скриншот например виждаме мак адресите и момента на свързване на компютрите от вътрешната мрежа, моментът на презакачане на интернет връзката към доставчика, блокиране на вируси/бот мрежи/хакерски атаки/зле настроени машини от интернет.
Част VII. Настройки на клиента

Тук съвсем на кратко ще се спра на някои от най-често срещаните проблеми и грешки във вътрешната ви домашна мрежа.
  1. IP адреси на клиентските машини от типа 169.254..... - това означава, че вашият компютър не е в състояние да вземе ип адрес от рутера. Проверете в LAN настройките на рутера дали не е изключен DHCP сървърът. Ако не е, може да се опитате да зададете статичен адрес (както е описано по-горе) на лан картата на компютъра и да видите дали проблемът ще се реши.
  2. 1.WZC (Wireless Zero Config), стандартният клиент за безжична мрежа на Windows. Тук просто искам да ви обърна внимание, че във всеки един момент може да имате активен само един мениджър на безжичната връзка. Това се превръща в проблем, ако към драйверите на вашият безжичен адаптер има специален софтуер който използвате вместо вградената в Window функционалност (или решите да НЕ използвате). Спирането на въпросният софтуер е специфично за всеки производител, затова тук ще се спра само на спирането на мениджърът на Windows. Това става на два етапа:
    • спиране на използването на WZC от конкретната връзка. Това при ХП става от Properties на безжичната карта – махане на отметката на "Use Windows to configure my wireless network settings"
    • Спиране на услугата “Wireless Zero Config” от Start-Run-services.msc. Намерете я, щракнете с десния бутон, Properties – Service Type – Disable. Операцията подробно и с картинки – тук http://www.ifelix.co.uk/tech/2000.html
По принцип всички външни мениджъри сами се грижат за убиването на уиндоуския такъв, но не го включват обратно автоматично след загасянето си.

Част VIII. Заключение.

Последното, с което ще завърша са два линка към wi-fi мрежи в София и страната. Не е много по темата, но има връзка и за много хора ще е полезно.
  • http://wireless-sofia.blogspot.com/2008/05/map.html – списък/карта с някои от свободните wifi точки в София
  • http://alex5000.com/index.php?option=co ... &Itemid=52 – карта с Фон точките в България. Фон е мрежа от точки, който могат да се използват от хора, закупили специален рутер и активно споделящи връзката си с другите потребители. Повече информация – на горепосочения сайт.


Това е от мен. Ще се радвам на коментари и допълнения, с които да обогатим темата, ако са подходящи.

:)

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Едно добро допълнение към темата на тема диагностика на сигнала - ТУК. Единственото смислено нещо в целя скапан и ужасно цензуриран форум на Мтел, естествено написано от клиент, не от служителите им.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Също искам да добавя, че към настоящия момент темата е доста стара. Принципите си важат, но там където е споменавана конкретна техника естествено всичко вече е много ретро. Примери за нисък клас рутер (но достатъчен за 90% от хората) към днешна дата е тплинк 841, за среден клас например 3600, а за висок - Арчър ц7. За повече информация питайте или разгледайте околните теми в раздела.

Аватар
ivaylon
Глобален модератор
Мнения: 176
Регистриран на: 22 Дек 2012 10:48

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от ivaylon »

Много полезна тема, браво!
С твое поюволение, Тео, ще допълня някои неща:

1. При избор на рутер едно от важните неща е скорост на портовете WAN и LAN. Стандартно тя е 100 MBit/s. Ако имате малко повече пари и бихте желали нещо по-качествено, силно препоръчвам рутер с 1 GBit/s скорост на портовете. Вече има скорости над 100 MBit/s на пазара и само с такъв рутер ще успеете да ги достигнете. Освен това вътрешната ви мрежа LAN качествено се променя, когато скоростта е 1 GBit/s.

2. При избор на рутер отново за по-заможните потребители силно препоръчвам dual-band рутери. Случвало ми се е да отида в блок с 15-20 етажа и вътре има поне по 5-6 мрежи на всеки канал. Там е много неприятно, когато скоростта ви към wifi-то стане 5 MBit/s и не иска да се промени (други рутери зашумяват сигнала в този канал).
Качествените wifi карти също разпознават мрежите на 2.4 и 5 GHz. (Колега има IBM Т61 лаптопче с 802.11g wifi карта, но пак вижда и в двата обхвата мрежи). Ориентирайте се към такива устройства (ако бюджета го позволява).

3. При wifi сигурността имайте предвид, че рутерчето broadcast-ва сигнала в околността - т.е. вашият трафик е лесен за подслушване. За advanced потребителите препоръчвам да си пускат vpn връзка веднага след свързването с wifi рутера. VPN-a може да е вдигнат на ваша машина в локалната ви мрежа.
За който не иска или не разбира как да си пусне VPN, по-лесният вариант е просто да вдигне една машина с linux и да инсталира и настрои SSH сървър. Може през SSH протокола да си тунелирате трафика към вашата машина и той става практически неподслушваем. (Това е редовна практика за системни администратори, които трябва да се Remote Desktop-нат на някакъв отдалечен Microsoft сървър и в неговата локална мрежа имат достъп до linux машина.)
(Ако някой има въпроси по темата за тунелиране, да пише, ще отворя доп. тема как се прави това).

4. При настройката на wireless security на вашият рутер задължително спирайте WPS. Това е протокол, с помощта на който (скапана имплементация или не?) вашата автентикация се прехваща в прав текст, без значение, че е трябвало да се криптира с WPA 2/AES.

5. Когато искате да постигнете по-добро покритие в апартамент/къща на 1 етаж: рутера или AP-то се намира на такова място в коридора, че "гледа" макс. брой врати. Така сигнала към съотв. помещение ще минава през дърво, а не през стоманобетона стена (със съотв. мрежа от железа, които филтрират wifi вълните).
Когато сградата е на повече от един етаж - на всеки етаж се слага по един рутер/AP, които отново "гледат" врати. Тук вече има допълнения колко са големи етажите (въобще покриват ли се от един рутер/AP) и т.н. - подробности, които се решават конкретно за случая.

Аватар
ivaylon
Глобален модератор
Мнения: 176
Регистриран на: 22 Дек 2012 10:48

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от ivaylon »

Ето и една статия за wifi сигурност право в целта. Как дебила е пуснал отворен wifi, как "специалистите" не си криптират връзката и всичко се вижда. :)
"Експерти".

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Да това горното го пуснах онзи ден в новините, всъщност момчето нарочно пуска отворено вифи за да преслуша трафика на тъпите чиновници и да стане весело.

Иначе темата оригинално я писах 2009-10 година май. В този смисъл благодаря за допълненията от съвремието - действително в днешно време за мен личко критерий дори за "среден клас" домашно рутерче е процесор над 400 мхз, рам над 32МБ, гигабит портове поне в лан суича и наличие поне на А стандарт. А защо не и АЦ. Вече дори не е въпрос и на толкова пари, навремето под 200 лв нямаше добър рутер, сега това което описвам е вече 90-100 лв, достъпно е според мен. А високия клас остана в диапазона до 200 лв. Всичко над тази сума е маркетингова порнография и безсмислица за домашни нужди, просто защото за повече пари има много по професионални решения, че даже и стар компютър с Линукс може да се направи на рутер.

Но да се върна конкретно на твоите точки, както казах по 1 и 2 100% така мисля и аз.

На тема 5 гхз в подкрепа на всичко казано ще постна едно сканиране на ефира в нас от преди малко - сивите линии са сигнала на мрежите, виждате каква кочина е на 2.4 гхз - сигурно са над 20 броя, а на 5 сме само аз и някакъв доста далечен съсед.
wifi_2g_5g.png
wifi_2g_5g.png (56.21 KiB) Преглеждано 38946 пъти
Това което си писал в 3, по-скоро е ако искаме да се връзваме към нашата си мрежа от някаква външна, несигурна, некриптирана мрежа тип "кафене". Иначе вътре в рамките на моята си мрежа - да пробват да ме подслушват съседите с АЕС криптиране и 63 знака ключ :)

По точка 4 даже май бях писал или щях да пиша тема, но не я намирам в момента - общо взето, въпреки някои нововъведения на някои производителя, времето за пробив е от 2 до 10 часа макс, и става доста лесно, всичко необходимо си го има в Кали Линукс. Е, тук таме има и усложнения от типа експоненциален времеви бан при опит за брутфорс, но пък и за това има контрамерки, а пък и това подсигуряване далеч не е при всички производители. Така че просто си изключете WPS, за да ви е мирна главата.

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Ново: допълнение към Част 3 д)

Открих инструмента WifiInfoViewна Nirsoft който се оказва, че показва доста повече неща от Inssider, вкл. и качество на сигнала и наличието на ВПС (а от броудкаста на ВПС изтича и информация за модела на рутера, ако това е активирано, освен че могат да ви хакнат мрежата), значително по-лек е и не изисква инсталация. Работи и на новите Уиндоуси. Също така при опресняване (чиято честота подлежи на контрол) прецаква връзката доста по-малко от инсайдера. Единствен кусур е може би липсата на графички. Показва ни включително и кога е рестартиран рутера, а за тплинковете и даже на коя страна (регулаторен домейн) са настроени.

Ето някои от по-важните колонки (скриншот на част от мрежите около нас сортирани по качество - забележете как 5гхз мрежата ми най-отгоре е с по-голямо качество от 2.4гхз от същия рутер заради чистия радиоефир, въпреки че сигнала реално е по-слаб):

Изображение

Аватар
teou
Site Admin
Мнения: 2970
Регистриран на: 23 Ное 2012 19:57
Местоположение: Dreieich - Dreieichenhein (Hessen) / София / Синеморец
Обратна връзка:

Re: Безжичен рутер вкъщи - избор, инсталация, настройка

Мнение от teou »

Поствайки онзи ден горната снимка, ми направи впечатление едно нещо, което емпирично го бяхме установили още по времето на Спектър Нет (по логовете на ОНУ-тата), а именно, колко много хора си изключват рутерите вечер. Така като гледам за толкова години не се е променило много и около 20% от мрежите около мен се рестартират всеки ден. В тази връзка искам да кажа, че последното е съвършено безмислено и да се опитам да разсея потенциални митове по тоя въпрос:
  • изключването на рутера пести ток: вярно е, въпроса е колко точно е този ток и дали икономията е чак толкова значителна. Повечето домашни рутерчета или операторски устройства (може би с изкл на 3г или ЛТЕ устройства) харчат около 5 вата средно. Т.е. за 8 часа това са 0.04 киловата или за цял месец 1.2 квтч или около 10-15 стотинки на месец, смятано по нощна тарифа. Мен ако питате не си струва усилието да се наведе човек 60 пъти да натисне копчето за изключване.
  • изключването на рутера е добро за моето здраве, защото намалява облъчването от вифито: както и горното - теоретично е вярно, но на практика е тъпо. Вярно е това, че погълнатата доза ще се намали с една трета, ако в един 24 часов период 8 часа рутера не работи. Въпроса е, дали изобщо тя е значима по начало, и отговора е - не. Ако са спазени някои прости правила - да е избрана коректно държавата в настройките на рутера и той да се държи поне на половин метър от място, на което перманентно пребивават хора (т.е. не трябва да е монтиран на нощното ви шкафче или ако държите да е точно на бюрото ви в офиса, поне го сложете в другия край), опасност няма. Така или иначе в 99% от случаите рутера се слага на някоя секция или в коридор, т.е. достатъчно далеч. Също така само за сравнение, мобилните телефони излъчват с 10-20 пъти по-голяма мощност, а тях си ги държим до главата. С други думи едни 10 минути говорене по мобилен телефон пържат мозъка ви колкото много дни и дори седмици работа на рутера.
  • изключването на вифито намалява риска да ми хакнат мрежата: отново ще кажа същото - да, ама не. Ако мрежата ви поначало е с добра сигурност (изключен ВПС и ВПА2 ключ 64 знака от типа натК6А3хеза82п59ФЕЩжоя874..............), то има ли наистина значение, дали мрежата ви може да бъде хакната за 100 или 50 хиляди години? Нали не смятате да живеете толкова?

Публикувай отговор