Обичам добре направените мр3, и мразя некадърните такива, за това аз си ги правя сам. Все повече хора които са набарали първата програма за правене на мр3, наводняват нета със слаби по качество мр3, а те самите не знаят кой параметър какво прави и за какво отговаря.
Помня времето на фрии сървърите, когато не се знаеше какво е мр3 и как работи, а само се теглеше и слушаше. Помня как тогава масово посредствени мр3 се предлагаха за "качествени" мр3 с битрейт 128 килобита и никой не знаеше какви са допълнителните параметри на енкодване, с кой енкодер е правено и прочието. После почаха да предлагат "завишено" качество 160 и "много високо" качество 192 килобита в секунда. Напрактика обаче 128 килобита си е посредствено качество, 160 над посредственото а 192 си е средно качество.
И сега е рядкост да видиш човек който наистина познава процеса на енкодване до мр3, човек който наистина знае особеностите, силните и слабите страни на мр3, и на различните режими на енкодване, и как да комбинира параметрите.
Реално качеството на мр3 с което сме свикнали по фрии сървърите не беше нито завишено, нито много добро, то си беше от посредствено до средно качество, но около конкуренцията между фрии сървърите, сървърите се опитваха да наблъскат максимален брой мр3 на ограничено място, за това трябваше да се жертва размера на файла и от там качеството.
Така тези критерии за качество, които не са верни, останаха в съзнанието ни и още съдим и мерим по тях.
Старите енкодери като blade и xing които бяха масово използвани до скоро, заради бързото енкодване, енкодваха бързо за сметка на качеството, за това мр3 страдаше много от гледна точка качество. това са двата най-некадърни енкодера, някога правени за енкодване до мр3. Тези които поне малко искат да разбират и искат да могат са чували за L.A.M.E. MP3 encoder, опенсорс разработката. Това в момента е най-добрият мр3 енкодер, и всеки който иска да направи нещо с качество над средното, го използва.
Разбира се мр3 използва 9 параметъра за определяне на качеството, скоростта на ендодване и обем на файла и всяка промяна на комбинацията от параметри предизвикана от кой да е параметър има определена роля в крайният резултат. Всеки от тези 9 параметъра дава различно отношение скорост/качество и/или обем/качество. Ако искате наистина качествени мр3 файлове, Не бива да вземате под внимание показатели като обем на файла и време за енкодване, и единственият показател с който трябава да се съобразявате и да вземате под внимание да е качеството да се взема под внимание си е качеството. Да файловете ще стават по-бавно от обикновено, ще са по-големи от обикновено, но в замяна, ще ви радват с по-високо качество.
леко, по леко, флак ще измести мр3, Само че няма да е толкова бързо защото, там дето царица парица си каже думата, обикновено става както царица парица нарежда. всичко се свежда до това можеш ли да печелиш пари и въртиш пари. ако можеш ти го поддържаш до последно, ако не можеш, гледаш да го елиминираш за да не ти вземе потенциалните печалби. Мр3 е комерсиален формат, палтен за комерсиална употреба, безплатен за домашна. Сега в момента обаче както всичко се върти около мр3, защото мр3 платен за комерсиална употреба, и всеки който иска да прави уред който чете мр3, трябва да плаща лицензи. Докато се въртят пари за лицензи за всякакви устройства да четат мр3, мр3 ще се поддържа до последно.
FLAC - Free Lossless Audio Codec звучи много по-добре, от най-добрият мр3, защото FLAC е формат без загуба, МР3 е формат със загуба - излишната информация се премахва физически от файла. При флак информацията не се премахва тя сам се пренарежда с помощта на енкодване по хъфман, за да заема по-малк място. Бъдещето е на флак, или някой подобен на него формат без загуби. Флак е безплатен формат независимо за комерсиална или не, при него няма как да падат пари и няма как да въртят пари, от превръщането му в масов формат, за това има опити да се задушава изкуствено, успяха да задушат ogg vorbis но се надявам че няма да могат да задушат флак.
мр3 е платен за комерсиална употреба, и си го пробутват навсякъде, а сега както сами виждате, навсякъде е модерно да да се слага поддръжка на мр3 - всички двд плейъри, уредби, касетофони, дискмени, автоуредби, телефони, пазара се наводни с мр3 плейъри големи колкото запалка. Това изисква плащане на лицензни такси.
Разбира се има OpenSource група математечески, прогамистки и аудио гениичета, които сега правят магии с мр3. МР3 ще се развива от тази опен сорс група до последно, те правят L.A.M.E. MP3 Encoder който за сега се счита за най-добрият мр3 енкодер, и да ви кажа, с всяка версия успяват да подобрят звученето, не знам как го правят, за мен е магия, за вас може да е даденост, но истината е че хората от екипа полагат невероятен къртовски труд, влагат невероятни количества знание, разбиране и изобретателност, за да го направят. Сега са се сетили да използват 3DNow! и SSE за да ускорят значително процеса на енкодване, без допълнителни загуби на качество. Трябва да ви кажа, че МР3 файл, направен с днешна версия на L.A.M.E. MP3 Encoder ще звучи наистина много класи, по-добре, спрямо тези мр3, които сме свикнали да слушаме, от едно време, от времето на фрии сървърите.
Макар и мр3 да е изживал по-голямата част от живота си, все още има още малко живот в него, и все още има още място за развитие, както ясно показва развитието на L.A.M.E. MP3 Encoder през версиите си. Нещото което вдъхва допълнително още живот към този е масовото разпространение на мр3, нека кажем поддъжа се от всичко което свири, дрънчи и издава звуци, и това прави мр3 все още предпочитан формат, защото потребителите ще могат да го слушат свободно и безперпядствено, когато си поискат, навсякъде, където си поискат, на каквото си поискат устройство. От това се печелят много пари, и се въртят много пари и заради това мр3 ще се поддържа и развива до последно.
Иначе, колкото и оптимистични приказки да си приказваме за мр3, мр3 ще бъде изместен, а дали от FLAC, или LPAC или APE - monkey's audio - и трите са свободни и безплатни lossless формати е отделен въпрос, но на този етап флак става все по разпространен, напердва стабилно и че при евентуална смяна на формата изместване на по-стар с по-нов, и ако на този етап трябва да дам прогноза аз бих прогнозирал в полза на флак.
Нещо малко за мр3
- Diabolik
- Старши котарак
- Мнения: 477
- Регистриран на: 24 Дек 2012 12:30
Нещо малко за мр3
- Прикачени файлове
-
quick audio guide.zip
- (4.8 MiB) Свалено 5050 пъти
- Diabolik
- Старши котарак
- Мнения: 477
- Регистриран на: 24 Дек 2012 12:30
Re: Нещо малко за мр3
Попринцип МР3 е е капризен формат. При него, баланса на параметрите е важен, и при него трябвада жертваш едно, за да получиш друго. Мр3 е формат, който е проектиран така, че всяка промяна която енкодера прави, да е свързана със загуби на сигнал и качество.
например, за да получите качествен файл трябва да жертвате време за енкодване и обем на файла като критерии, освен това трябва да избирате подходящ източник, с подходящи параметри, спрямо това което търсите като краен резултат. Общо взето целта ви е така да изберете файла източник че основните му параметри напълно да съвпадат с тези на крайния файл, така намалявате, нещата които мр3 енодера ще прави по сигнала и така намалявате загубите на качество.
Ако положите това старание и време, ще получите качествен резултат, иначе в моманта в който решите че искате нисък битрейт, малък файл или бързо енкодване, това е за сметка на качеството. Освен това колкот по-голяма е разликата между показателите на файла източник и крайният файл, загубите ще са толкова по-големи и обратно.
mp3 енкодерите, използват 3 основни режима на енкодване, които пряко променят качеството и параметрите на крайния файл.
Какво значи VBR, ABR, CBR?
Постоянна компресия – CBR – Constant bitrate
Това е най–простият начин за компресия на мр3. Старите плейъри (програми) и старите звукови карти могат да просвирват само него. Представлява постоянна компресия, за всички части на една песен. По–простите елементи звучат по–добре а по–сложните по–зле. Постоянна компресия и непостоянно качество. При тях може да се предвиди точният размер на файла. Има формула по която може да се изчисли и обема на файла. Начина за изчисление е следният:
Краен размер на файла = степен на компресия умножен по брой секунди резултата разделен на 8, за да може битовете да се обърнат в байтове.
Примерно ако имате песен с дължина 3 минути и 16 секунди, със степен на компресия 128 килобита за секунда, формулата изглежда така 196 секунди = 3 минути и 16 секунди 3х60 секунди=180
180+16=196 секунди
(128x196):8=3136 килобайта
Ако същата песен е записана в обикновен WAV файл с параметрите по подразбиране се получава
44,1х2 (за ляво и дясно на стереото)х2 за 2 байта на всеки семпълх196 секунди=34 574,4 килобайта.
Степента на компресия се изчислява като разделите обема на wav файла на обема на mp3 файла.
34574,4/3136= 11,025 пъти по–малък файл.
Разбира се това е само приблизителна сметка, която не включва байтовете за служебна информация на мр3 файла, не включва байтовете за заглавка на файла и не включва байтовете за id3v1/id3v2 таговете, където има описани подробности за файла като изпълнител, албум, година на издаване, стил.....
Но като цяло, като ориентир, за компресия от 128 kbps може да се счита приблизително – мегабайт на минута – ((128X60)/8 = 960KB, приблизително 1MB)
Варираща компресия със среден показател за качество (ABR) – Average Bitrate
Примерно казвате на енкодера да се придържа към качеството на 160 килобита равномерно качество, на песента, в рамките на интервала, 112 – 192 килобита, като мр3 енкодера ще избира най? Близката до 160 килобита степен на компресия, като за по–сложните части на компресията използва, по? Малка компресия, над 160 килобита под 192 както е в нашия пример, а за по? Простите използва степен на компресия над 112 но под 160, но винаги качеството ще се върти около 160 килобита, от там и варираща компресия със среден показател за качество.
Варираща компресия (VBR) – Variable bitrate
Това е най–съвършеният вид мр3, предлага най–високо качество, предлага и най–равномерно качество, и с голям интервал в който компресията да варира свободно. В този режим единственият критерии около който се върти всичко е исканото от потребителя, качество, а всичко друго, и степента на компресия се избира за всеки фрейм се съобразява според исканото качество. Тук няма среден показател около който да се върти всичко, тук важно е само качеството искано от потребителя и всеки фрейм се компресира сам за себе си, и му се прикача CRC, целта е най–високо качество, най–равномерно качество и най–малък файл едновременно. Това се води и свое го рода 2 pass encoding защото енкодера 1 определя коя е най-добрата степен на компресия за даденият фрейм, после определя кои честоти да се премахнат и останат, за да се получи максимално качество в избраната степен на компресия.
За да няма проблем, при МР3 с варираща компресия, и за да може този тип компресия да работи коректно, трябва да зададете качество, трябва за зададете интервал от минимална и максимална компресия в голям диапазон, и алгоритъм на варираща компресия, но ако това условие не се спази, не се знае какъв ще е крайният резултат, примерно:
Високо качество, в интервала 112 – 320 килобита в секунда с алгоритъм VBR–OLD. Така енкодера, ще прави следното. Взема фрейм с проста музика, вижда коя е максималната компресия при която исканото от потребителя качество не се губи – в случая с избрания алгоритъм, кога шума и изкривяванията са в допустимите за исканото качество граници, и го компресира с тази степен, слага му CRC и продължава, вижда следващият фрейм, там е сложна композиция. Съответно енкодера избира максималната компресия при която има качеството искано от потребителя, тук има, но на по–сложният фрейм избира по–ниска компресия, компресира го по–малко, за да може да не се наруши качеството, като го компенсира, слага му crc и продължава напред, със следващият фрейм.
Вариращата компресия има, 2 основни алгоритъма VBR – OLD и VBR – NEW които работят по различен начин.
VBR – OLD старият алгоритъм, който е оптимизиран за качество
VBR – NEW новият алгоритъм, който е оптимизиран за скорост на енкодване
VBR – OLD дава по-високо качество на енкодване сравнен с VBR – NEW.
VBR - NEW дава по-висока скорост на енкодване в сравнение с VBR - OLD.
При opensource L.A.M.E. Encoder има и един трети алгоритъм който се казва VBR – MTRH. Този алгоритъм сам по себе си не е нов алгоритъм, Той обединява силните страни на VBR – OLD и силните страни на VBR – NEW като по този начин се неутрализират техните слаби страни. Този алгоритъм като скорост и качество, е по средата между VBR - OLD и VBR - NEW.
Исканото качество, се задава и избора на параметър VBR_X където Х е показателя за качество.
Степените за компресия/ качество са
От 0 до 9 – 0, 1, 2, 3, 4.....9
Където
VBR_0 най–високото качество и най–голям файл
VBR_9 най–ниското качество и най–малък файл
За масовите нужди, и за нуждите за интернет, оптимума е VBR_4
Не забравяйте, за да може VBR компресията да работи коректно, трябва да зададете минимална степен на компресия, максимална степен на компресия, исканото качество и алгоритъм за компресиране. Ако не се спази това условие, не се знае какъв ще е крайния резултат.
Този мит също е много труден за изкореняване (както и този за Stereo и Joint Stereo).
В действителност много хора изпадат в пристъп на ужас притеснявайки се, че някой фрейм ще се енкодира с по–малко битове от нужното. Да, такава опасност на теория наистина съществува, но на практика всеки добре написан енкодер може да определя много добре кога колко бита да зачисли за да се получи оптималния резултат. Колкото и да не им се вярва на повечето живеещи в миналото и с остаряла информация твърдоглавци, VBR e достатъчно развита технология за да осигури отлично качество. Надали с тези думи ще мога да убедя истински фанатизираните fhg последователи, но такава е истината независимо дали им харесва или не.
например, за да получите качествен файл трябва да жертвате време за енкодване и обем на файла като критерии, освен това трябва да избирате подходящ източник, с подходящи параметри, спрямо това което търсите като краен резултат. Общо взето целта ви е така да изберете файла източник че основните му параметри напълно да съвпадат с тези на крайния файл, така намалявате, нещата които мр3 енодера ще прави по сигнала и така намалявате загубите на качество.
Ако положите това старание и време, ще получите качествен резултат, иначе в моманта в който решите че искате нисък битрейт, малък файл или бързо енкодване, това е за сметка на качеството. Освен това колкот по-голяма е разликата между показателите на файла източник и крайният файл, загубите ще са толкова по-големи и обратно.
mp3 енкодерите, използват 3 основни режима на енкодване, които пряко променят качеството и параметрите на крайния файл.
Какво значи VBR, ABR, CBR?
Постоянна компресия – CBR – Constant bitrate
Това е най–простият начин за компресия на мр3. Старите плейъри (програми) и старите звукови карти могат да просвирват само него. Представлява постоянна компресия, за всички части на една песен. По–простите елементи звучат по–добре а по–сложните по–зле. Постоянна компресия и непостоянно качество. При тях може да се предвиди точният размер на файла. Има формула по която може да се изчисли и обема на файла. Начина за изчисление е следният:
Краен размер на файла = степен на компресия умножен по брой секунди резултата разделен на 8, за да може битовете да се обърнат в байтове.
Примерно ако имате песен с дължина 3 минути и 16 секунди, със степен на компресия 128 килобита за секунда, формулата изглежда така 196 секунди = 3 минути и 16 секунди 3х60 секунди=180
180+16=196 секунди
(128x196):8=3136 килобайта
Ако същата песен е записана в обикновен WAV файл с параметрите по подразбиране се получава
44,1х2 (за ляво и дясно на стереото)х2 за 2 байта на всеки семпълх196 секунди=34 574,4 килобайта.
Степента на компресия се изчислява като разделите обема на wav файла на обема на mp3 файла.
34574,4/3136= 11,025 пъти по–малък файл.
Разбира се това е само приблизителна сметка, която не включва байтовете за служебна информация на мр3 файла, не включва байтовете за заглавка на файла и не включва байтовете за id3v1/id3v2 таговете, където има описани подробности за файла като изпълнител, албум, година на издаване, стил.....
Но като цяло, като ориентир, за компресия от 128 kbps може да се счита приблизително – мегабайт на минута – ((128X60)/8 = 960KB, приблизително 1MB)
Варираща компресия със среден показател за качество (ABR) – Average Bitrate
Примерно казвате на енкодера да се придържа към качеството на 160 килобита равномерно качество, на песента, в рамките на интервала, 112 – 192 килобита, като мр3 енкодера ще избира най? Близката до 160 килобита степен на компресия, като за по–сложните части на компресията използва, по? Малка компресия, над 160 килобита под 192 както е в нашия пример, а за по? Простите използва степен на компресия над 112 но под 160, но винаги качеството ще се върти около 160 килобита, от там и варираща компресия със среден показател за качество.
Варираща компресия (VBR) – Variable bitrate
Това е най–съвършеният вид мр3, предлага най–високо качество, предлага и най–равномерно качество, и с голям интервал в който компресията да варира свободно. В този режим единственият критерии около който се върти всичко е исканото от потребителя, качество, а всичко друго, и степента на компресия се избира за всеки фрейм се съобразява според исканото качество. Тук няма среден показател около който да се върти всичко, тук важно е само качеството искано от потребителя и всеки фрейм се компресира сам за себе си, и му се прикача CRC, целта е най–високо качество, най–равномерно качество и най–малък файл едновременно. Това се води и свое го рода 2 pass encoding защото енкодера 1 определя коя е най-добрата степен на компресия за даденият фрейм, после определя кои честоти да се премахнат и останат, за да се получи максимално качество в избраната степен на компресия.
За да няма проблем, при МР3 с варираща компресия, и за да може този тип компресия да работи коректно, трябва да зададете качество, трябва за зададете интервал от минимална и максимална компресия в голям диапазон, и алгоритъм на варираща компресия, но ако това условие не се спази, не се знае какъв ще е крайният резултат, примерно:
Високо качество, в интервала 112 – 320 килобита в секунда с алгоритъм VBR–OLD. Така енкодера, ще прави следното. Взема фрейм с проста музика, вижда коя е максималната компресия при която исканото от потребителя качество не се губи – в случая с избрания алгоритъм, кога шума и изкривяванията са в допустимите за исканото качество граници, и го компресира с тази степен, слага му CRC и продължава, вижда следващият фрейм, там е сложна композиция. Съответно енкодера избира максималната компресия при която има качеството искано от потребителя, тук има, но на по–сложният фрейм избира по–ниска компресия, компресира го по–малко, за да може да не се наруши качеството, като го компенсира, слага му crc и продължава напред, със следващият фрейм.
Вариращата компресия има, 2 основни алгоритъма VBR – OLD и VBR – NEW които работят по различен начин.
VBR – OLD старият алгоритъм, който е оптимизиран за качество
VBR – NEW новият алгоритъм, който е оптимизиран за скорост на енкодване
VBR – OLD дава по-високо качество на енкодване сравнен с VBR – NEW.
VBR - NEW дава по-висока скорост на енкодване в сравнение с VBR - OLD.
При opensource L.A.M.E. Encoder има и един трети алгоритъм който се казва VBR – MTRH. Този алгоритъм сам по себе си не е нов алгоритъм, Той обединява силните страни на VBR – OLD и силните страни на VBR – NEW като по този начин се неутрализират техните слаби страни. Този алгоритъм като скорост и качество, е по средата между VBR - OLD и VBR - NEW.
Исканото качество, се задава и избора на параметър VBR_X където Х е показателя за качество.
Степените за компресия/ качество са
От 0 до 9 – 0, 1, 2, 3, 4.....9
Където
VBR_0 най–високото качество и най–голям файл
VBR_9 най–ниското качество и най–малък файл
За масовите нужди, и за нуждите за интернет, оптимума е VBR_4
Не забравяйте, за да може VBR компресията да работи коректно, трябва да зададете минимална степен на компресия, максимална степен на компресия, исканото качество и алгоритъм за компресиране. Ако не се спази това условие, не се знае какъв ще е крайния резултат.
Този мит също е много труден за изкореняване (както и този за Stereo и Joint Stereo).
В действителност много хора изпадат в пристъп на ужас притеснявайки се, че някой фрейм ще се енкодира с по–малко битове от нужното. Да, такава опасност на теория наистина съществува, но на практика всеки добре написан енкодер може да определя много добре кога колко бита да зачисли за да се получи оптималния резултат. Колкото и да не им се вярва на повечето живеещи в миналото и с остаряла информация твърдоглавци, VBR e достатъчно развита технология за да осигури отлично качество. Надали с тези думи ще мога да убедя истински фанатизираните fhg последователи, но такава е истината независимо дали им харесва или не.